Prawidłowe podpinanie przyczepy – o czym należy pamiętać?

Podpinanie konstrukcji do ciągnika to jeden z etapów każdego transportu. Od prawidłowego przebiegu tego etapu zależy bezpieczeństwo na drodze. Nieco trudności mogą spotkać osoby początkujące, które nie mają wprawy w wykonywaniu kolejnych czynności. Doświadczeni kierowcy nie powinni mieć trudności, jednak mogą popaść w rutynę, przez co będą pomijać niektóre kroki uważane przez nich za nieistotne. Jak wygląda podpinanie krok po kroku? O czym należy bezwzględnie pamiętać? Czy kolejność wykonywanych czynności ma znaczenie? Na te i inne pytanie odpowiadamy w poniższym tekście.

Podpinanie naczepy – od czego zacząć?

Pierwszym etapem podpinania konstrukcji do ciągnika jest prawidłowy podjazd, przez wielu uważany za jeden z bardziej problematycznych kroków. Opuść tylną oś ciągnika, aby nie dotykała ona naczepy, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia samej przyczepy lub nadkola pojazdu. O czym musisz pamiętać? Najpierw upewnij się, że pomiędzy ciągnikiem a naczepą nie znajduje się żadna przeszkoda. Drugą kwestią jest pozostawienie miejsca na swobodne manewrowanie i wykonywanie kolejnych etapów podpinania przyczepy  do ciągnika.

Podpinanie krok po kroku

Kolejnym etapem jest podpięcie przewodów. Należy pociągnąć do siebie metalowy zaczep, a następnie wetknąć przewód ABS do odpowiedniego gniazda. Przewód ABS ma czarną wtyczkę. Teraz popchnij zaczep w kierunku konstrukcji i zapnij. Następnie wetknij do gniazda przewody elektryczne i upewnij się, że wszystkie są umieszczone stabilnie. Przewody zasilające światło to biały i czarny, które muszą być dopasowane do wtyczek o właśnie takich kolorach.

Nadchodzi czas na przewody pneumatyczne. Pamiętaj, aby przed podpięciem rozplątać kable, ponieważ w trakcie jazdy mogą one ulec uszkodzeniu. Zawsze zaczynaj od przewodu żółtego, który odpowiada za sterowanie pracą hamulca zasadniczego. Następnie podepnij przewód czerwony, który zasila układ pneumatyczny w powietrze.

Po podpięciu przewodów musisz zająć się podpięciem siodła. Najpierw sprawdź, czy na naczepie zaciągnięty jest hamulec lub jest zabezpieczona (np. klinami). Siodło na ciągniku musi być otwarte, a jeśli uchwyt obok niego jest wysunięty w prawo, możesz przystąpić do właściwego etapu. Unieś tylną oś ciągnika do momentu, w którym konstrukcja się na nim oprze. Bardzo powoli cofnij do momentu kliknięcia, a następnie podjedź do przodu, obserwując, czy naczepa rusza za pojazdem. 

Zanim zwolnisz hamulec, pamiętaj, aby schować podpory. Poruszaj korbą w kierunku odwrotnym do poruszania się wskazówek zegara i kręć nią do momentu maksymalnego schowania nóg. Zwróć uwagę, czy korba została odpowiednio zabezpieczona, ponieważ jakiekolwiek wystające elementy mogą zahaczyć o przeszkodę podczas jazdy i doprowadzić do niebezpieczeństwa. Dopiero teraz możesz zwolnić hamulec! Zanim ruszysz w drogę, sprawdź, czy wszystkie światła w przyczepie są sprawne.

Jak sprawdzić, czy sprzęganie przebiegło pomyślnie? Bardzo powoli rusz do przodu i weryfikuj, czy naczepa porusza się wraz z pojazdem. To jednak nie koniec! Sprawdź, czy ruszając wstecz, przyczepa również wykonuje taki ruch. Jeśli nie, zatrzymaj się i ponownie przeprowadź wszystkie czynności.

Sprzęganie – pamiętaj o bezpieczeństwie!

Dlaczego tak istotne jest stosowanie się do wszystkich wskazówek dotyczących właściwego sprzęgania? Ponieważ ten etap może stać się momentem wielu poważnych wypadków. Osoby zajmujące się podpinaniem często nie mają świadomości grożącego im ryzyka i pomijają pewne kroki (z powodu braku czasu lub roztargnienia), które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości zagrożenia, jakie wiąże się z przebywaniem pomiędzy ciągnikiem, a przyczepą, lub pomiędzy dwiema naczepami.

Mamy świadomość, że często wykonywaniu tych zadań towarzyszy presja czasu i konieczność jak najszybszego opuszczenia miejsca, ale nie należy ignorować kolejnych wytycznych. Niedopełnienie pewnych obowiązków może stać się zagrożeniem dla zdrowia i życia zarówno osoby wykonującej sprzęganie, jak i znajdujących się w pobliżu. Dlatego należy pamiętać przede wszystkim o zabezpieczeniu naczepy przed samowolnym poruszaniem (hamulec lub klin), a także o właściwej kolejności wykonywania zadań. Tym etapem powinny zajmować się wyłącznie osoby uprzednio do tego przeszkolone.


Mając na uwadze, że względy bezpieczeństwa są istotne, zachęcamy do zapoznania się z ofertą Redos, czyli producenta, który oferuje niezawodne przyczepy do samochodów ciężarowych. Od właściwej konstrukcji i precyzyjnego wykonania produktu w dużej mierze zależy bezpieczeństwo kierowców, osób zajmujących się załadunkiem i rozładunkiem oraz wszystkich pozostałych zaangażowanych w proces transportu. Co więcej, bezawaryjna, stabilna i solidna naczepa to także mniejsze ryzyko niebezpieczeństwa na drodze. Wciąż ulepszamy dostępne rozwiązania, aby nasi klienci mogli uzyskać satysfakcję i uzupełnić swoją flotę o niezawodne.

author-img_1

Krzysztof Sobczyk

Redaktor

Zawsze innteresowała mnie tematyka finansowa i z nią związałem swoją karierę zawodową. W redakcji ile-to-zl od 2015 roku.

Zobacz także:

Portal ile-to-zl.pl

Portal Ile To Złotych już od kilku lat dostarcza Państwu zawsze aktualne kursy walut NBP. Nasz kalkulator walutowy w szybko sposób potrafi przeliczyć każdą obcą walutę na polskie Złotówki. Codziennie dostarczamy informację o cenach dolarów amerkyańskich, euro, franków szwajacarskich, funtów szterlingów, kuny chorwackiej, korony czeskiej, forintów węgierskich, rubli rosyjskich, jenów japońskich, lir tureckich czy lejów rumunśkich.