Skrzyniowy Volkswagen Crafter: dane techniczne pojazdu, które mają znaczenie dla finansów i nie tylko
Wybór samochodu, który ma być wykorzystywany w pracy, w dużym stopniu opiera się na cenie zakupu i jej stosunku możliwości auta. Jednak nie można zapominać o kosztach eksploatacji i innych zmiennych – za przykład posłuży nam skrzyniowy Volkswagen Crafter. Dane techniczne dają sporo istotnych informacji. Zobacz, na co warto zwrócić szczególną uwagę!
- DMC, moc i pojemność silnika, moment obrotowy, zużycie paliwa, prędkość maksymalna czy ładowność to najczęściej sprawdzane dane techniczne.
- Volkswagen Crafter skrzyniowy może mieć kabinę pojedynczą lub podwójną, odpowiednio z dwoma lub nawet siedmioma miejscami.
- Masa własna (z kierowcą i pasażerami) wpływa na maksymalną ładowność – w opisywanym modelu wynosi od 2346 do 2806 kg, zależnie od wariantu.
Jeśli chodzi o charakteryzujące VW Crafter dane techniczne, kompletne zestawienia wszystkich wariantów znajdziesz u producenta. Warto skorzystać z internetowego konfiguratora, by poznać wszystkie dostępne opcje i możliwości. Szczególnie istotne mogą okazać się rozwiązania specjalistyczne, skierowane do konkretnych branż – np. zabudowy do transportu czy urządzenia mobilnego warsztatu.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu określa limity ładowności i nie tylko
Parametry wagowe decydują o tym, jakiego prawa jazdy potrzeba, by prowadzić dany pojazd – a zdobycie nowych uprawnień wymaga pieniędzy i czasu. I tak VW Crafter w wersji 35 TDI ma DMC na poziomie 3500 kg. Natomiast warianty 50 TDI oraz 55 TDI to DMC od 5000 do 5500 kg. Uprawnienia do kierowania samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t daje podstawowe prawo jazdy kategorii B. Do prowadzenia aut o DMC ponad 3,5 t do 7,5 t wymagane jest prawo jazdy kat. C albo C1.
Kiedy podstawowa przestrzeń ładunkowa (od 7,1 do 9,6 m² powierzchni) nie wystarczy, korzystasz z „doczepki”. Dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca to w każdym wariancie opisywanego modelu 750 kg. VW Crafter 35 TDI może utworzyć zespół pojazdów o DMC 6–7 t, limit dla wersji 50 TDI oraz 55 TDI to 8 t. Jednak do ich maksymalnego wykorzystania potrzebne będzie prawo jazdy w wersji +E.
Rzeczywiste zużycie paliwa zawsze odbiega od wyników z testów
Pomiary do specyfikacji przeprowadza się zgodnie z procedurami. Tymczasem sporo zależy od stylu jazdy, warunków drogowych i wielu innych czynników, które nie zawsze da się przewidzieć – podobnie jak ceny oleju napędowego czy benzyny. Kontrolowane warunki testowe różnią się od drogowych realiów, ale dane techniczne dają podstawowe pojęcie o zużyciu paliwa. Na tej podstawie można szacować koszty eksploatacji.
Jeżeli w pracy trzeba pokonywać długie dystanse, duże znaczenie może mieć również pojemność zbiornika paliwa. Generalnie im większy, tym rzadziej trzeba szukać stacji benzynowych i zatrzymywać się na tankowanie. A przecież czas to pieniądz!