Czy rejestrując logo zabezpieczę nazwę firmy?

Osoby chcące zarejestrować swój znak towarowy często pytają o to, czy rejestrując logo zabezpieczą nazwę swojej firmy. Nie ma jednak na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, wszystko bowiem zależy od konkretnego przypadku. W tym artykule postaram się wyjaśnić dokładnie to zagadnienie.

​Podstawowa funkcja znaku towarowego

Swoją markę możesz skutecznie chronić poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Najczęściej do ochrony zgłaszane jest:

  • nazwa, czyli znak słowny,

  • logo, czyli znak słowno-graficzny, oraz

  • rysunek/ sygnet, czyli znak graficzny.

Często można spotkać się z takim uproszczeniem, że każde logo czy nazwa to znak towarowy. To akurat zbytnie uproszczenie. Znak towarowy wiąże się z biznesem – jeśli oznaczenie nie służy zarabianiu to o znaku towarowym nie ma mowy. Znak towarowy ma na celu odróżnianie produktów lub usług na rynku. Nie możesz więc zastrzec jakiegoś logo lub nazwy, by nikt z nich nie korzystał.

Zobacz również:

​Co lepiej zastrzec: nazwę czy logo?

99% zgłoszeń znaków towarowych dotyczy nazwy lub logo. Każda z tych form jednak sprawdza się w innych sytuacjach. Dlatego ty sam musisz zdecydować, która forma spełni twoje potrzeby. Oczywiście warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który wskaże Ci co najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

Zalety i wady rejestracji słownego-znaku towarowego

Słowny znak towarowy, jak sama nazwa wskazuje, chroni wyłącznie brzmienie nazwy. Opiera się on więc na części fonetycznej logo. Jeśli nazwa twojej firmy brzmi podobnie jak nazwa innej firmy, która posiada zarejestrowany znak towarowy, to dochodzi do naruszenia.

Znak słowny ma kilka zalet – przede wszystkim możesz zmusić konkurenta do zaprzestania korzystania z jego nazwy jeśli jest ona podobna do twojej. Inna szata graficzna nie będzie tutaj żadnym argumentem. Innym plusem znaku słownego jest to, że przy zmianie szaty graficznej twojego logo nadal posiadasz ochronę prawną. Nie musisz więc ponownie rejestrować znaku towarowego.

Ta forma ma jednak też swoje wady. Przede wszystkim rejestracja takiego znaku jest trudniejsza – jeśli urząd uzna, że twoja nazwa jest opisowa to nie zostanie ona zarejestrowana. Znak słowny nie pomoże ci również w sytuacji, gdy konkurent używa podobnej lub nawet identycznej grafiki jak twoja, ale z różniącym się znacząco słowem.

Zalety i wady rejestracji znaku towarowego słowno-graficznego

Słowno-graficzny znak towarowy chroni słowo ale w określonej szacie graficznej. Liczy się więc aspekt wizualny oznaczenia.

Od razu nasuwa się więc jedna z zalet tej formy znaku towarowego. Jeśli posiadasz zarejestrowany znak słowno-graficzny, to możesz zakazać innym korzystania z oznaczeń podobnych. Oprócz podobnego brzmienia nazwy badane jest także podobieństwo na gruncie szaty graficznej. Dużo łatwiej także zarejestrować znak słowno-graficzny niż słowny, a to wszystko dzięki grafice, która jest głównym elementem pozwalającym na odróżnianie towarów. Możliwe więc staje się rejestrowanie nazw, które w formie znaku słownego nie mogłyby być zarejestrowane, czyli chociażby wspomniane oznaczenia opisowe.

Wadą istotną dla przedsiębiorcy może być z kolei to, że każdy rebranding będzie wymagał ponownej rejestracji dla zachowania prawa ochronnego. Utrudnione jest także wyegzekwowanie swoich praw w przypadku innych znaków o jedynie podobnym brzmieniu.

​Czy rejestrując logo zabezpieczę nazwę firmy?

Jak wspomniałem we wstępie, odpowiedź na to pytanie nie jest wcale taka prosta jak by się mogło wydawać. Musisz jednak pamiętać o jednej rzeczy – rejestrując logo nie chronisz zawartej w nim nazwy, jeśli nazwa ta nie ma zdolności odróżniającej. Przedstawię ci trzy rodzaje nazw, które nie podlegają ochronie.

​Rejestracja logo nie chroni nazwy opisowej

Jeśli sama nazwa dokładnie wskazuje na rodzaj oferowanych towarów i usług, to rejestracja takiego znaku towarowego jest niemożliwa. Co innego w przypadku, gdy nazwa ta ma swoją oryginalną grafikę. Jednakże nawet w tej sytuacji chroniona jest szata graficzna, a nie sama nazwa.

Przykład:

Pan Marek stworzył swój sklep internetowy o nazwie sprawdzone.perfumy.pl, miał on także swoje własne logo, które zarejestrował w Urzędzie Patentowym. Gdy jednak pojawiła się konkurencyjna marka pod nazwą sprawdzone-perfumy.pl to okazało się, że Pan Marek nie może w żaden sposób zakazać tej firmie korzystania z nazwy.

Innym przykładem może być nazwa sklep24. W formie słownej rejestracja takiego znaku towarowego jest niemożliwa, ale wystarczy dodać fantazyjną szatę graficzną i taki znak słowno-graficzny można już zastrzec.

Pamiętaj, że w ty przypadku to grafika jest tym elementem, który służy odróżnianiu towarów i usług i to ona, a nie zawarta w grafice nazwa, podlega ochronie.

Duże firmy raczej unikają nazw opisowych, stawiając na bardziej fantazyjne rozwiązania. Zwiększają w ten sposób szansę na rejestrację znaku słownego, więc oprócz logo mogą chronić także nazwę.

​Rejestracja logo nie chroni nazwy rodzajowej

Tutaj chodzi o nazwy, które kiedyś można było uznać za fantazyjne, jednakże z powodu dużej popularności przestały one kojarzyć się klientom z określoną firmą, a zaczęły kojarzyć z konkretnym produktem bądź usługą. Jest to tzw. degeneracja znaku.

Nazwy rodzajowe nie są rejestrowane, gdyż nie mogą służyć odróżnianiu towarów i usług na rynku. Weźmy za przykład krówki. Każdy słysząc tą nazwę pomyśli o cukierkach, nie o producencie. Jak zaznaczyłem powyżej – wynikło to z wzrostu popularności tej nazwy. Tym samym każdy już zarejestrowany znak towarowy może kiedyś ulec degeneracji.

​Rejestracja logo nie chroni nazwy niedystynktywnej

Przez nazwę niedystynktywną rozumiemy taką, która nie posiada zdolności odróżniającej, lecz nie jest nazwą opisową.

Jako przykład takich nazw można podać Eko Kosmetyki, Pro Serwis, Premium Hotel itp. Wszystkie te nazwy jednoznacznie wskazują na to jakie produkty lub usługi są oferowane. Rejestrując więc logo nie zdobędziesz ochrony prawnej na nazwę tego rodzaju, gdyż jej monopolizacja jest niemożliwa.

​Kiedy rejestracja logo chroni nazwę firmy?

W takim razie kiedy rejestracja logo zapewni ochronę nazwie twojej firmy? W przypadku gdy masz pewność, że znak słowny również otrzymałby ochronę.

Warto więc zastanowić się nad tym czy nie lepiej jest zarejestrować zarówno znak słowny jak i słowno-graficzny. Jeśli wymyślona przez ciebie nazwa jest wystarczająco fantazyjna to proces rejestracji zakończy się sukcesem. Nikt wtedy nie będzie mógł korzystać z twojej nazwy, powołując się na argument, że chronione jest wyłącznie twoja grafika.

Praktyka rejestracji dwóch form znaków towarowych jest stosowana przez wiele dużych i znanych firm. Oczywiście w takiej sytuacji musisz brać pod uwagę, że koszty rejestracji wzrosną. Nadal jednak jest to opłacalne rozwiązanie – dzięki temu, że obie formy wzajemnie się uzupełniają, zyskujesz całkowitą ochronę.

Możesz także zastanowić się nad rejestracją niekonwencjonalnego znaku towarowego (np. znaku przestrzennego). Cokolwiek jednak nie postanowisz, zacznij od konsultacji z rzecznikiem patentowym. Pomoc profesjonalisty może bowiem uchronić cię przed dodatkowymi kosztami np. w przypadku odmowy rejestracji twojego znaku.

​Czy rejestrując logo zabezpieczę nazwę firmy - podsumowanie

Czy rejestrując logo zabezpieczę nazwę firmy? Na to pytanie znasz już odpowiedź. Wszystko tak naprawdę zależy od tego jaki znak towarowy chcesz zastrzec. Musisz natomiast zapamiętać, że ochrona obejmuje przede wszystkim elementy odróżniające. Jeśli więc tym elementem jest grafika, to nazwa twojej firmy nie będzie chroniona. Będzie ona chroniona za to w sytuacji, gdy to brzmienie ma cechę odróżniającą. Jeśli wciąż masz wątpliwości to skorzystaj z pomocy profesjonalnego rzecznika patentowego.

author-img_1

Krzysztof Sobczyk

Redaktor

Zawsze innteresowała mnie tematyka finansowa i z nią związałem swoją karierę zawodową. W redakcji ile-to-zl od 2015 roku.

Zobacz także:

Portal ile-to-zl.pl

Portal Ile To Złotych już od kilku lat dostarcza Państwu zawsze aktualne kursy walut NBP. Nasz kalkulator walutowy w szybko sposób potrafi przeliczyć każdą obcą walutę na polskie Złotówki. Codziennie dostarczamy informację o cenach dolarów amerkyańskich, euro, franków szwajacarskich, funtów szterlingów, kuny chorwackiej, korony czeskiej, forintów węgierskich, rubli rosyjskich, jenów japońskich, lir tureckich czy lejów rumunśkich.