Rekrutacja nowych pracowników to niezwykle istotny proces w kontekście funkcjonowania zespołu, jak i również całości firmy czy przedsiębiorstwa. To dzięki niej jest możliwe uzupełnianie braków kadrowych, wprowadzenie nowych talentów, podtrzymanie jakości pracy jak i zmierzanie ku dalszemu rozwojowi. Poznajmy zatem kroki, które warto podjąć, aby proces ten przebiegł skutecznie!
Zanim zaczniesz
Przed realizacją procesu rekrutacji kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do niej. Termin recruitment plan nie powinien być podczas niego obcy. Plan rekrutacji, to jak chcemy ją zrealizować dotyczy nie tylko wyznaczenia formalnych ram procesu, ale przede wszystkim tego, co jest podczas niego dla nas istotne. Jaki cel zamierzmy osiągnąć? Czym chcemy się przy tym kierować? Odpowiedź na te pytania należy znaleźć przed rozpoczęciem samego procesu rekrutacji. Realizujmy ją zatem z wcześniej opracowaną strategią rekrutacyjną. Kompetencje te są istotnym elementem wiedzy jaką oferuje kurs kadr i płac, poznanie tajników HR-u może być niezbędne dla odpowiedniego zaplanowania rekrutacji.
Krok 1 – Znajdź odpowiedź na kluczowe pytania
Nasz cel powinien być dla nas jasny. Musimy określić zarówno nasze zapotrzebowanie, a więc ilość pracowników jakich pragniemy zatrudnić, pożądane kompetencje i umiejętności jakie powinny te osoby posiadać oraz wszelkie kryteria, wymagania jakie powinny zostać spełnione. Ważne by pozostać otwartym podczas rekrutacji na różne osoby, jednak pamiętać podczas tego procesu o przyświecającym nam celu i jakości jaką chcemy wnieść do zespołu. Wcześniej wyznaczone kryteria pozwolą na trzymanie się wytyczonej ścieżki. Jasność i klarowność oczekiwań przełoży się na powodzenie samego procesu.
Krok 2 – Dobierz środki, którymi będziesz dążyć do realizacji wyznaczonego celu
Wiedząc już co chcemy osiągnąć, pojawia się pytanie o sposób realizacji wyznaczonego zadania. Prawidłowo zaplanowany proces rekrutacji powinien posiadać m.in. wyznaczone ramy czasowe, w jakich będzie ona realizowana, selekcję kanałów komunikacji, postępowanie ze spływającymi kandydaturami oraz przygotowanie podłoża pod wszelkie formalności tego procesu m.in. jej budżet. Lista ta nie wyczerpuje potrzeb, jakie mogą pojawić się w trakcie rekrutacji. Warto jednak być przygotowanym na jej wyzwania, trzymając się założonego planu. Określ zawczasu np. w jaki sposób przebiegną następne jej etapy. Czy rozważasz np. decyzję o jej outsourcingu?
Krok 3 – Powiadom innych o rekrutacji w prawidłowy sposób
Szukając nowych talentów należy pamiętać o istniejącej mnogości sposobów dotarcia do nich. Rozważ przy tym rekrutacje wewnętrze, awanse, zmiany działów przez już zatrudnionych. Powiadom zespół o możliwości złożenia referencji wykorzystując istniejące sieci kontaktów wśród ludzi, kierujących się zbliżonymi wartościami i zainteresowaniami. Warto także zadbać o przedstawienie tej informacji w jak najbardziej rzetelny, a przy tym zachęcający sposób m.in. na portalach, gdzie umieszczane są oferty pracy czy na już istniejących kanałach komunikacji jak media społecznościowe firmy bądź jej strona internetowa. Sposób w jaki zakomunikujesz oraz przekażesz te informacje wpływa znacząco na reakcję zwrotną, którą jest nie tylko pula osób, które postanowią zgłosić swoją kandydaturę, ale i wizerunek i dobre imię firmy.
Krok 4 – Odbycie rozmów, spotkań z osobami kandydującymi
Po uzyskaniu zgłoszeń osób zainteresowanych, warto przeprowadzić weryfikację kandydatur. Najprostszą, ale zarazem najskuteczniejszą metodą jest odbycie rozmowy wstępnej. Podczas niej omówić można wszelkie wątpliwość bądź preferencje kandydata/kandydatki co do przyszłego zatrudnienia. Uzyskujemy podczas niej także możliwość pogłębienia informacji zawartych w CV, sprawdzenia ich zgodności, ponownej oceny posiadanych kompetencji czy także poznania osoby kandydującej na poziomie interakcji między ludzkiej. Testowanie nie tylko twardych, lecz i tych miękkich umiejętności jest niezwykle ważne w kontekście przekładania się ich na dalsze zatrudnienie.
Krok 5 – Wybór i podsumowanie procesu rekrutacyjnego
Pod koniec procesu, należy dokonać wyboru. Nie dotyczy on tylko tego kogo, wśród osób kandydujących wybieramy, ale także decyzji o tym, czy decydujemy się rekomendować zatrudnienie. Możliwe, że rekrutacja wymagać będzie przeprowadzenia drugiej jej tury, możliwe też, że spełniła ona nasze potrzeby. Niezależnie od tego, warto zadbać o przekazanie tej informacji, zarówno dla osób ją organizujących i zlecających jak i powiadomienie jej uczestników o podjętych decyzjach. Warto dokonać także ewaluacji całego procesu, aby następne z nich mogły być wzbogacone o wypracowane rozwiązania i ustalenia.