W obliczu wzrastającej konkurencji zabezpieczenie marki w Urzędzie Patentowym staje się ważnym krokiem. Do naruszenia praw własności intelektualnej dochodzi coraz częściej. Stawia to w niekorzystnym położeniu te firmy, które na takie zagrożenie są nieprzygotowane. Poznaj siedem powodów, dlaczego warto zarejestrować znak towarowy.
Definicja znaku towarowego - co nim może być?
Znak towarowy to symbol lub oznaczenie używane w działalności gospodarczej w celu odróżnienia towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od innych. Najczęściej przedsiębiorcy zgłaszają:
· Nazwy, hasła, slogany reklamowe. Przykładem słownego znaku towarowego jest "Nike" dla produktów sportowych. Czy „I'm lovin it” dla McDonalda.
· Oznaczenia graficzne w postaci sygnetu przy logo jak charakterystyczne jabłko firmy Apple.
· Słowno-graficzne znaki towarowe. To połączenie słów i grafiki. Na przykład logo KFC, które łączy nazwę z charakterystycznym wizerunkiem założyciela.
Zobacz również:
· Jak zastrzec logo? Instrukcja krok po kroku.
Spory dotyczące praw do nazwy bez rejestracji
Zastrzeżenie znaku towarowego niesie ze sobą niezwykłe korzyści, które stają się szczególnie oczywiste, gdy nasza firma zderza się z nieuczciwą konkurencją. Wówczas przedsiębiorcy, którzy dotychczas z niedowierzaniem patrzyli na potrzebę ponoszenia kosztów związanych z ochroną marki, zmieniają swoje podejście. Bez wahania składają wnioski tego samego dnia, obawiając się, że konkurencja ich wyprzedzi. I słusznie bo zdarza się to bardzo często.
Brak rejestracji marki sprawia, że ochrona nazwy firmy staje się znacznie trudniejsza i bardziej skomplikowana. Przed sądem konieczne będzie udowodnienie posiadania praw do danej nazwy. Wywodzić je można z kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nie jest to jednak zadanie proste. Finał sporu zależy od przekonujących dowodów, jakie uda Ci się zgromadzić.
Może się zdarzyć, że sąd orzeknie, iż faktycznie jako pierwszy używałeś danej nazwy, lecz tylko w odniesieniu do określonej kategorii produktów lub usług. Ponadto, ochrona obejmuje nie cały kraj, a jedynie Twoje miasto.
Gdzie zarejestrować nazwę firmy i logo?
Jeśli chcesz stać się formalnym właścicielem danej marki oraz otrzymać świadectwo ochronne, musisz ją zarejestrować w odpowiednim urzędzie patentowym. To krok niezbędny do uzyskania formalnej wyłączności. Wybór odpowiedniej instytucji zależy między innymi od tego, na jakim obszarze działasz, ewentualnie planujesz działać w najbliższych latach.
Do wyboru masz:
· Urząd Patentowy RP (UPRP) – gdy chcesz chronić nazwę/logo w Polsce;
· Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) – gdy chcesz chronić nazwę/logo na obszarze całej UE;
· Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO) – gdy już posiadasz ochronę i chcesz ją rozszerzyć na wybrane kraje świata.
W zgłoszeniu musisz wskazać między innymi towary albo usługi, do oznaczania których Twoje logo służy lub ma służyć w przyszłości. Musisz również uiścić odpowiednie opłaty urzędowe. W Polsce zaczynają się one od 890 zł, a w UE od 85 euro.
Znak jest rejestrowany na 10 lat z możliwością przedłużenia tego okresu, teoretycznie w nieskończoność. To prawo można również na drodze spornej stracić. Istnieje takie ryzyko, jeżeli twoja nazwa jest kolizyjnie podobna do znaku już chronionego. Ewentualnie konkurent udowodni Ci, że zgłoszenia dokonałeś w złej wierze.
Co daje formalna rejestracja?
Zastrzeżenie marki w Urzędzie Patentowym to niezwykle istotny krok, który przynosi liczne korzyści. Oto dlaczego powinieneś podjąć działania w tym zakresie:
1. Jesteś legalnym właścicielem marki
Po przejściu wszelkich niezbędnych formalności otrzymujesz świadectwo ochronne. To coś jak akt notarialny. Dzięki niemu masz potwierdzenie, że to Ty jesteś legalnym właścicielem swojej marki. To nie tylko formalność – to potężne narzędzie, które chroni Twoje prawa i umożliwia skuteczną obronę przed osobami, które mogą próbować naruszyć Twoje znaki towarowe.
2. Unikasz ataków ze strony trolli patentowych
Rejestracja znaku towarowego pomaga chronić Twoją markę przed tzw. trollami patentowymi. Są to osoby lub firmy, które celowo rejestrują znaki towarowe w celu wyłudzania pieniędzy od innych przedsiębiorstw.
Jeżeli jednak przygotowałeś się na to i wniosek o ochronę złożyłeś pierwszy to nikt Cię już nie wyprzedzi. Co więcej informacja o zgłoszeniu będzie widoczna w rejestrze a więc potencjalny troll łatwo sprawdzi, że świetnie chronisz swoje interesy. A jako, że takie osoby nie atakują silnych firm najpewniej znikniesz od razu z pola ich zainteresowań.
3. Skutecznie zwalczasz nieuczciwą konkurencję w sieci
Wzrost handlu elektronicznego wiąże się z większym ryzykiem nieuczciwej konkurencji, takiej jak np. podrabianie marki. Formalna ochrona marki ułatwia walkę z takimi naruszycielami. Co ciekawe bez konieczność ich pozywania czy włączania do sprawy drogich prawników.
Wystarczy, że wyślesz do Allegro czy Amazon świadectwo ochronne, a pracownik serwisu w ciągu kilku godzin usunie sporną ofertę. Tego typu platformy nie chcą być kojarzone z wprowadzeniem podróbek. Asekuracyjnie więc robią to, czego żądają od nich właściciele znaków towarowych czy zastrzeżonych wzorów przemysłowych.
4. Otrzymujesz wsparcie ze strony platform sprzedażowych
Serwisy sprzedażowe wprowadzają specjalne programy dla właścicieli zastrzeżonych znaków towarowych. Możesz więc dołączyć do Strefy Marek Allegro czy Brand Registry od Amazon. Jako ich uczestnik otrzymasz wyjątkowe narzędzia marketingowe, które skutecznie wypromują Twoją markę. A to z pewnością zwiększy Twoją sprzedaż.
5. Masz możliwość generowania dochodu poprzez licencjonowanie
Rejestracja nazwy czy logo otwiera przed Tobą możliwość generowania dodatkowych przychodów poprzez licencjonowanie praw. Możesz udzielać licencji innym przedsiębiorstwom, które chcą używać Twojego znaku towarowego, co przekłada się na większy zysk. To częsty model biznesowy autorów bajek czy zespołów muzycznych.
Znak towarowy możesz także wnieść aportem do spółki jako swój wkład bądź sprzedać niezależnie od samej firmy.
6. Podnosisz swoją wiarygodność poprzez użycie symbolu ®
Symbol "®" jest swoistym znakiem jakości, który informuje konsumentów, że marka jest oficjalnie zarejestrowana i chroniona prawnie. Jest to także subtelny przekaz, że firma dba o jakość i autentyczność swoich produktów.
Oznaczenie "®" jest skrótem od angielskiego słowa "registered". Co ciekawe, ludzie powszechnie interpretują ten symbol jako gwarancję oryginalności towaru. To fascynujące, jak taka mała ikona może wpływać na postrzeganie marki i budować wiarę w autentyczność produktu.
To, jak mocno symbol R w kółku wpływa na nasze odczucia i zaufanie, jest wyrazem siły i znaczenia, jakie ma ochrona prawna marki dla konsumentów.
7. Zablokujesz rejestrację podobnego znaku towarowego
Mając w ręku tzw. prawo podmiotowe do marki możesz złożyć sprzeciw do rejestracji podobnego znaku towarowego. Unikniesz mozolnego zbierania dowodów jak w sporze o prawa do znaku niezarejestrowanego. Wystarczy ci tylko świadectwo rejestracji.
Urząd Patentowy będzie wtedy oceniał czy oba znaki są na tyle do siebie podobne, że może to wprowadzać odbiorców w błąd. Nie będzie za to kwestionował praw, które ci przysługują. Te są oczywiste i widoczne w rejestrze.